2010-03-11
 13:53:27

Silikontuttar eller slöja. Vem är förtryckt?

De flesta håller med om att kvinnor inom islam är förtryckta i sina länder, ibland även här. De tvingas könsstympas, bära slöja, får inte arbeta med vissa saker o.s.v. Men hur är det med kvinnor i västvärlden? Vi är inte förtryckta. Eller?

Media påverkar oss alla. Vare sig vi vill det eller inte. Vare sig vi tycker det eller inte. Säger man som ung kvinna idag att man inte påverkas av media och ideal så ljuger man. Antingen ljuger man eller så är man omedveten om påverkandet.

Tjejer opererar sina kroppar för att efterlikna dagens omöjliga ideal. De gör bröstförstoring för att slippa ångest när de ser bilder och filmer på alla kändisar. Skådisar, artister, utvikningsbrudar och porrstjärnor.

De flesta säger att det bara är för deras egen skull, men det tror jag inte ett skit på. Det är för att passa in i dagens ideal och uppfylla alla dess krav, och därmed basta. Detta vet jag därför att hade idealet varit inga tuttar alls, så skulle samma personer som gör bröstförstoring, göra bröstförminskning. Detta vet jag för att tjejer följer idealet världen över, inte alls gör som de själva tycker är snyggt.

I fattiga länder och här förr i tiden, så ansågs och anses det snyggt att vara tjock, och det är precis vad tjejerna i byar i Afrika försöker bli. Det är precis vad man försökte bli här förr i tiden. På 20-talet i västvärlden skulle man vara en pinne. Inga former alls och inga bröst. Och det var precis så tjejerna då såg ut och försökte se ut. Så kom inte och säg att det är för deras "egen skull". Det är det absolut inte. Däremot fattar säkert inte folk själva att de är manipulerade, och därför tror att det är för egen skull. Men hallå?? Skära upp kroppen och lägga in konstgjort material som inte har nåt där att göra? Jo visst, egen skull....

Jag vill själv göra bröstförstoring. Och jag erkänner att det är för att jag blir påverkad av media. Jag vill också se ut som en slitz-brud så att jag slipper må dåligt när jag blir bombarderad av alla dessa bilder så fort jag kliver ut utanför dörren. Självklart vill jag bli lika snygg som brudarna min pojkvän sitter och runkar till. Så att han inte jämför mig med dem och tycker att jag inte duger. Bullshit att det endast är för egen skull. Det närmaste man kommer till att det är för egen skull är att man "tävlar" med andra brudar bara, istället för att göra det plus att vara killar till lags.

Frågan var iallafall, är vi i västvärlden inte förtryckta som kvinnor i resten av världen?

Hm... Vilka är det som skapar idealen som vi kvinnor känner ett sånt desperat behov av att passa in i? Vilka är det som producerar majoriteten av alla filmer? Alla musikvideor? Vem bestämmer vilka brudar som ska få vara med i musikvideor? Vilka tillsätter alla roller i filmer? Jo, män.

Vilka är det som äger och bestämmer hur tidningar som zlits ska utformas? Vilka är det som bestämmer vilka tjejer som får vara med där? Vilka är det som gör porrfilmer och även där bestämmer vilka som får vara med och "agera"? Jo, män.

Slutsats: Media styr oss, männen styr media. Så på vilket sätt är vi inte förtryckta precis som kvinnor i resten av världen?

Man kan tycka att skillnaden är att vi tar till dessa drastiska åtgärder frivilligt. Men jag tycker inte att det är frivilligt när man har blivit manipulerad till det. Jag vill göra bröstförstoring, och jag tycker inte att det känns frivilligt. Jag skäms över mina små bröst som ändå är väldigt stora för min kropp och vikt. Varför skäms jag liksom? De flesta i min storlek brukar knappt ha några bröst alls (om de inte har opererat sig) och ändå tycker jag de är små. För man ska ju ha minst D-kupa.

Därför är jag manipulerad, som så många andra. Och är jag också förtryckt som muslimska kvinnor i slöja, bara att jag inte vet om det själv. Tills nu.

Blogg listad på Bloggtoppen.se



Skriv din åsikt!:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: