2010-03-31
 14:48:14

Ofrivilliga pappor - Sant eller Falskt?

Sitter och läser en blogg där skribenten tar upp ofrivillig graviditet, eller alltså, att män blir ofrivilligt "gravida". Med andra ord - Männen ser det som kvinnornas ansvar och deras fel när de blir gravida sedan.

 

Min åsikt om detta beror helt på situationen. Har en tjej ljugit för en kille och sagt att hon går på p-piller när hon inte gör det, eller ljugit ihop någon annan historia om att hon inte kan bli på smällen - då kan inte mannen skylla ifrån sig. Han får väl fan veta bättre än att tro på allt han hör, eller är han så jävla kåt att han inte kan tänka klart??

 

Det är enkelt - Vill man inte riskera barn, så sätter man på en kondom. Alla som knullar vet att det är så barn blir till. Eller tror de att man får dem av storken? Antingen sätter man på kondom, eller så låter man bli att ligga. Eller så tar man konsekvenserna efteråt utan att skylla ifrån sig. För att skylla på att tjejen sa att hon var skyddad, är som att springa in och sno något i en affär, och sen skylla på att man trodde det var gratis. Vill man inte ha barn, så ska man skydda sig. Så enkelt är det, oavsett om man är kille eller tjej. Killen ska sätta på sig en kondom, och tjejer får käka piller eller kontrollera att snubben verkligen har satt på kondomen. Enkelt!

 

Däremot, finns det andra situationer där jag inte tycker att killen ska behöva stå för det han gjort och ta hand om ungen. Har han gjort allt rätt och satt på en kondom, och den spricker, så är det ju självklart inte hans fel. I en sådan situation tycker jag att kvinnan måste ta hänsyn till mannens önskemål om abort. Han har gjort allt man kunnat för att förhindra en graviditet, men tyvärr gick det fel.

 

Det är inte alls okej för kvinnan att behålla barnet då, mot hans vilja. Eller behålla får hon ju självklart, men hon har ingen rätt att kräva underhåll eller annat engagemang då. Hon vet ju att han inte vill ha barn, eftersom han gjort allt för att förhindra det, och ändå respekterar hon inte hans vilja. Så behåller hon barnet, får hon helt enkelt klara sig utan hans hjälp. Tycker inte heller att det är rättvist att skaffa ett barn som pappan inte vill ha att göra med. Alla barn ska ha rätt till en pappa vid möjlighet, och vill pappan inte ha barnet, ja, då kan man faktiskt vänta med barn tills man hittar någon som vill!

 

Som sagt, det går inte att välja mannens eller kvinnans sida i den här frågan, utan det beror helt och hållet på situationen. I första exemplet står jag på kvinnans sida, i andra exemplet står jag på mannens sida.


Sofia
PUBLICERAT: 2010-03-31, 16:42:40 | URL: http://dixxonsblogg.bloggplatsen.se

Hejsan! Skulle gärna rösta, om ja såg var man gjorde det? :)


Denise
PUBLICERAT: 2010-03-31, 16:44:03 | URL: http://itasnaglar.bloggplatsen.se

Hej.. Grymt kul att kommenterade just det inlägget, nån som inte känner mig..

Kolla in min nya look imon : P


susanna55
PUBLICERAT: 2010-03-31, 18:31:16 | URL: http://susanna55.bloggplatsen.se/

Ja det här är onekligen en besvärlig fråga, eller snarare sits. Jag har själv skrivit om detta, kanske du var inne och såg även mitt inlägg när du tittade in. Bra att även du tar upp såna här frågor, det väcker åtminstone en tanke hos den obetänksamme...

Tack för din trevliga kommentar hos mig.


Hannele - Mamma till Kevin & Gravid igen ♥
PUBLICERAT: 2010-03-31, 19:00:02 | URL: http://mammah.bloggplatsen.se/

svar:

Ja dom namnen är jättefina ^^,


susanna55
PUBLICERAT: 2010-04-01, 12:31:35 | URL: http://susanna55.bloggplatsen.se/

Kul att du har glädje av min blogg. Tack för komplimangen! Hoppas jag kan fortsätta inspirera...:-)

Glad Påsk!



Skriv din åsikt!:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: